دسته بندی محصولات

سوزن انژکتور

یکی از مهمترین قطعات در سیستم سوخت رسانی خودرو، سوزن انژکتور است.

اگر تمام اجزا در سیستم سوخت رسانی اعم از پمپ بنزین، شیلنگ های سوخت رسانی، ریل سوخت و … به درستی کار کنند ولی سوزن انژکتور خودرو درست عمل نکند، عملکرد خودرو با مشکل مواجه می شود.

این قطعه که وظیفه پاشش سوخت به درون محفظه احتراق را به عهده دارد، مانند بازیکن نوک حمله یک تیم است.

پاشش سوخت وظیفه این قطعه است.

محل قرارگیری و نحوه کارکرد سوزن انژکتور

محل قرارگیری آن بر روی ریل سوخت می باشد. بنزین توسط ریل سوخت با فشار از انتهای سوزن وارد آن می شود. ارتباط این قطعه با ECU خودرو از طریق سوکت تعبیه شده روی آن است. این ارتباط توسط دسته سیم انژکتور صورت می پذیرد.

در خودروهای امروزی سوزن انژکتور بر روی منیفولد هوا قرار می گیرد.

هنگامی که پیستون خودرو داخل سیلندر موتور به پایین می رود، سوپاپ هوا باز شده و ترکیب سوخت و هوا به داخل سیلندر موتور مکیده می شود.

سپس پیستون به سمت بالا حرکت کرده و ترکیب سوخت و هوا متراکم می شود.

در این حال شمع ها جرقه زده و عمل احتراق انجام می پذیرد.

در واقع عمل ترکیب سوخت و هوا در داخل منیفولد هوا قبل از ورود به محفظه احتراق اتفاق می افتد.

ECU خودرو، فرمان پاشش سوخت را به سوزن می دهد. محل پاشش بنزین بر روی سوزن، نازل نامیده می شود.

نازل درون سیلندر خودرو قرار می گیرد. به ازای هر سیلندر، یک سوزن انژکتور وجود دارد. بنابراین برای یک خودروی چهار سیلندری، چهار عدد سوزن تعبیه می شود.

احتراق حاصل از انفجار ترکیب متراکم سوخت و هوا، تأمین کننده کل انرژی مورد نیاز موتور خودرو است.

فعالیت موتور خودرو به سه عامل هوا، بنزین و الکتریسیته (جرقه) وابسته است.

نحوه انفجار که درون سیلندر خودرو رخ می دهد، به طور مستقیم بر روی کیفیت عملکرد و بازده موتور خودرو تأثیر می گذارد.

کیفیت انفجار به تنظیم دقیق سه عامل اصلی یعنی میزان سوخت و فشار تزریق آن (توسط سوزن انژکتور)، میزان هوا و فشار ورود آن به سیلندر (توسط منیفولد هوا) و کیفیت جرقه زنی (توسط شمع خودرو) وابسته است.

سوزن انژکتور یک قطعه مکانیکی – الکتریکی است که مانند یک سرنگ الکتریکی با دریافت فرمان از ECU خودرو میزان سوخت مورد نیاز موتور را با فشار متناسب و طبق زمانبندی مشخص درون سیلندر خودرو تزریق می کند.

در اصل این قطعه نازلی است که مقدار دقیق و مشخصی از سوخت را با هوا ترکیب و به صورت پودر به داخل محفظه احتراق می پاشد.

میزان فشار به پدال گاز با میزان پاشش سوخت توسط سوزن ارتباط مستقیم دارد.

ساختار داخلی

داخل سوزن انژکتور یک آهنربای مغناطیسی وجود دارد و زمانی که سوخت وارد آن می شود، این آهنربا باعث حرکت میله ای که در وسط سوزن قرار گرفته می شود.

در این هنگام سوپاپ سوزن باز شده و عمل پاشش به درون محفظه احتراق صورت می گیرد.

اجزای تشکیل دهنده سوزن انژکتور

امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.