تفاوت SRP و SRS بر روی ایربگ خودروها
تفاوت SRP و SRS درج شده بر روی ایربگ خودروها چیست؟
شاید تا به حال برای شما هم پیش آمده باشد که عبارت SRS یا SRP توجهتان را جلب کرده باشد.
سیستم SRS
عبارت SRS مخفف کلمه Supplemental Restraint System یا سیستم مهار مکمل است.
یعنی این سیستم ایربگ ها، کامل کننده سایر سیستم های امنیتی خودرو مانند کمربند ایمنی هستند.
در واقع این مجموعه یا بر اساس شدت فشار وارده به کمربندها و یا سنسور فشار ایربگ ها که در جلوی خودرو نصب شده، عمل می کند.
چرا سیستم مهار مکمل؟
چون ایربگ خودرو یک سیستم فعال نیست و نیازی به اقدام سرنشینان خودرو هنگام برخورد ندارد.
برعکس، کمربند ایمنی یک سیستم فعال است و الزاماً باید توسط سرنشینان خودرو بسته نگه داشته شود، حتی اگر برخوردی صورت نگیرد.
سیستم SRP
عبارت SRP مخفف کلمه Supplemental Restraint and Protection است.
این سیستم ایربگ کمی هوشمندانه تر عمل می کند و بر اساس شدت برخورد، قابلیت تنظیم شدن دارد.
مزیت سیستم SRP نسبت به سیستم SRS امنیت بالاتر سرنشینان خودرو است.
البته تاکنون این سیستم ایربگ نتوانسته مانند سیستم SRS گسترش زیادی پیدا کند.
کشور فرانسه پیشتاز استفاده از این سیستم در خودروهای ساخت خود است. برای اولین بار این تکنولوژی در خودروهای رنو تست شده است.
در اکثر خودروهای ایرانی ما با عبارت SRS مواجه می شویم.
به طور کلی سیستم SRP دارای امنیت بالاتری است اما نمی توان از آن در تمام قسمت های خودرو استفاده کرد.
البته این نکته را نباید فراموش کرد که ایربگ خودروها، در کنار کمربند ایمنی و همچنین رعایت صحیح اصول رانندگی می تواند تا حد زیادی از جان سرنشینان خودرو محافظت کند.
بنابراین نباید صرفاً به ایربگ خودرو اتکا کرد.
حال با دانستن تفاوت SRP و SRS بر روی ایربگ خودرویتان به سراغ کنجکاوی بعدی بروید.
امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.